Минулого року Комітет з економічних реформ при Президентові України разом з представниками держапарату, регіональної влади, бізнесу, українського і міжнародного експертного співтовариства розробив Програму економічних реформ Президента України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентноспроможна економіка, ефективна держава".
На виконання Програми Робочою групою при Департаменті з питань банкрутства Міністерства економіки було розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі-Законопроект).
Як викладено у робочій записці до Законопроекту, передбачаються наведені нижче зміни у регулюванні процедур відновлення платоспроможності та банкрутства:
1)Законопроектом розширено можливості для ранньої діагностики загрози настання неплатоспроможності боржника, ефективного застосування заходів щодо запобігання банкрутству боржника, а також заходів з проведення позасудових заходів відновлення платоспроможності боржника. Визначено загальний порядок проведення процедури досудової санації.
2) З метою запобігання спричиненню шкоди особі, стосовно якої подано заяву про порушення провадження у справі про банкрутство, коли зазначені в заяві обставини перевіркою не підтвердилися, а також кредиторам, які потерпатимуть від безпідставно введеного мораторію, передбачається відтермінувати введення мораторію з моменту прийняття заяви про порушення провадження у справі на підготовче засідання, в якому судом приймається рішення про порушення провадження у справі про банкрутство.
3)Відповідно до чинних норм статй 11, 14, 40, 53 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" встановлено вимогу щодо розміщення оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство в друкованих ЗМІ.
Оскільки метою оприлюднення інформації про порушення справи про банкрутство є інформування про це якомога більшого кола осіб, в тому числі іноземних інвесторів, досягнення мети видається можливим шляхом оприлюднення такої інформації із застосуванням сучасних технологій, а саме: через мережу Інтернет.
4)Законопроект передбачає скасування дискримінаційного порядку, за яким конкурсні кредитори, які пропустили встановлений для звернення з вимогами строк, втрачають право на отримання боргу.
Натомість , пропонується надати таким кредиторам можливість звернення з майновими вимогах у межах усього банкрутства із задоволенням таких вимог в останню чергу , а вже по закінченню процедури банкрутства вважати всі вимоги погашеними.
5)Передбачається встановити порядок задоволення вимог поточних кредиторів в у межах зазначеного провадження.
6)Законопроектом визначено, що суд, в провадженні якого перебуває справа про банкрутство, розглядає усі майнові спори за участю боржника.
7)Відповідно до статті 13 Закону "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" процедура розпорядження майном боржника може тривати протягом шести місяців. Крім того, визначено, що цей строк судом може бути продовжено, однак не визначено скільки разів.
8) Відповідно до статті 18 Закону керуючий санацією зобов'язаний подати комітету кредиторів план санації боржника протягом трьох місяців з дня винесення ухвали про санацію боржника.
Законопроект передбачає можливість переходу з процедури розпорядження майном у санацію лише за наявності плану санації боржника. У разі відсутності плану санації вводиться процедура ліквідації банкрутства.
9) Проект передбачає запровадити механізм погодження плану санації та мирової угоди забезпеченими кредиторами.
Відповідно до цього механізму план санації (мирова угода) протягом семи днів з дня прийняття комітетом кредиторів рішення про його (її) схвалення погоджується забезпеченими кредиторами. Для затвердження плану санації (мирової угоди) потрібна згода всіх забезпечених кредиторів.
Якщо будь-хто з забезпечених кредиторів заперечує проти плану санації (мирової угоди), інші забезпечені кредитори можуть прийняти одне з таких рішень:
- про виділення забезпечених речей з майна боржника, їх продаж на аукціоні у порядку, встановленому цим законопроектом, та задоволення вимог такого кредитора за рахунок отриманих від продажу коштів;
- про викуп боргу відповідно до відомостей реєстру вимог кредиторів.
10) Законопроектом визначено, що строк процедури санації не може перевищувати строк, передбачений планом санації.
Пропонується законодавчо визначити максимально можливий строк санації у 18 місяців. У випадку невиконання плану санації вводиться процедура ліквідації.
11)Встановлено максимальний строк процедури ліквідації у 12 місяців, який може бути продовжено один раз на строк до 6 місяців.
12)Пропонується все майно боржника продавати виключно на аукціоні. Оголошення оприлюднюється через Вебсайт Державного органу з питань банкрутства.
13)Застосування інституту заміщення активів дозволить зберегти функціонуючі підприємства, рятуючи їх від знищення шляхом продажу його майна частками. забезпечити продаж "працюючого бізнесу. При продажу майна боржника, продаються не розрізнені майнові активи, а відповідні корпоративні права.
14)Надає можливість акціонерам неплатоспроможного товариства чи іншим особам збільшити розмір статутного фонду, розрахуватися коштами, які отримано від додаткової емісії акцій з боргами товариства. зберегти існуючий бізнес.
15) Пропонується замінити дискримінаційний підхід (надання галузевих або за формою власності переваг ) на ринковий, за яким можливо в індивідуальному випадку (стосовно окремого підприємства, яке має суттєве соціальне або інше значення) прийняти рішення про незастосування щодо нього процедур банкрутства. При цьому власник такого підприємства (держава або територіальна громада) мають за свій рахунок сплатити його борги.
16)Досягнення гармонізації виконавчого провадження та провадження у справі про банкрутство шляхом встановлення заборони на існування виконавчого провадження одночасно із процедурою банкрутства.
У випадку, коли розпочато процедуру банкрутства . усі відкриті стосовно боржника виконавчі провадження мають закінчуватися, а виконавчі документи надсилатися до господарського суду для подальшого стягнення в межах процедури банкрутства.
17) Для недопущення зловживань з боку боржника процедурою добровільної ліквідації у законопроекті пропонується зазначене положення Закону виключити, натомість доповнити положеня статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців", якою визначено порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, забороною здійснювати ліквідацію боржника-юридичної особи за наявності стосовно неї відкритого виконавчого провадження.
18) Важливим є запровадження інституту транскордонного банкрутства.
Це пов'язано з розширенням економічних зв'язків та можливістю ведення підприємницької та іншої діяльності як іноземців в україні , так і українських підприємців за межами країни . що потребує окремого правового регулювання.
19) Законопроектом передбачено врегулювання питання визначення статусу арбітражного кеурючого , підвищення контролю за їх діяльністю , а відтак-підвищення рівня кваліфікації та якості послуг. пропонується скасування ліцензування арбітражних керуючих.
20)Запровадження спільного контролю Департаменту з питань банкрутства та представників професії за діяльністю арбітражних керуючих. Це допоможе виключити можливість зловживань з боку чиновників ; забезпечення надання послуг арбітражних керуючих на належному рівні ; розвантаження діяльності Державного органу з питань банкрутства; зменьшення бюджетних витрат.
21) Запровадження страхування професійної відповідальності арбітражних керуючих та утворення спеціального компенсаційного фонду (здійснюється за рахунок арбітражних керуючих). Це забезпечить компенсацію за шкоду, заподіяну арбітражним керуючим внаслідок його професійної діяльності; підвищення авторитету професії та довіри до арбітражних керуючих з боку суспільства; підвищення дисциплінарної відповідальності арбітражних керуючих.
На думку фахівців, що працювали над законопроектом прийняття нової редакції Закону забезпечить вжиття своєчасних і більш ефективних заходів до відновлення платоспроможності суб'єктів господарювання.
З повним текстом проекту Закону України "Про внесеня змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнанння його банкрутом" можна ознайомитись на офіційному сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Юридична газета від 15 березня 2011 року